پایان نامه شبیه سازی عددی صافکاری حرارتی اشکال نورد شده
شبیه سازی عددی صافکاری حرارتی اشکال نورد شده
ترمیم با صافکاری حرارتی نه تنها باعث احیاء فلز آسیب دیده میشود بلکه هزینه ساخت مجدد را نیز کاهش میدهد.
در برخی مواقع عملیات ترمیم میتواند در محل صورت بگیرد. این روش علاوه بر ایمن بودن بهطور ساختاری یک فرآیند تعمیراتی مؤثر و مقرون به صرفه نسبت به سایر روشهای تعمیراتی در صنایع مربوطه میباشد. نظر بهاینکه حل عددی اجزاء محدود فلز صافکاری شده حرارتی در محیط نرمافزار ANSYS قادر به توضیح و تفسیر مشاهدات تجربی میباشد از اینرو استفاده از روش شبیهسازی عددی بر اساس تحلیل اجزاء محدود در فرآیند صافکاری حرارتی برای تخمین مناسبی از میزان ترمیم آسیب اشکال نورد شده اهمیت و ضرورت دارد. همچ
Security policy (edit with Customer reassurance module)
Delivery policy (edit with Customer reassurance module)
Return policy (edit with Customer reassurance module)
پایان نامه شبیه سازی عددی صافکاری حرارتی اشکال نورد شده
اعضای سازههای فولادی به دلایل مختلفی دچار آسیبدیدگی میشوند. اضافه بار، ضربه اشیاء، اعوجاجات کنترل نشده در طول ساخت و ساز، جابجایی وسایل نقلیه، زلزله و حرارت برخی از انواع آسیبها میباشند که میتوان این آسیبها را در چهار الگوی مشخص (الگوی S[1] (شکل 1 ) ، الگوی W[2] (شکل 2)، الگوی T[3] (شکل 3) و الگوی L[4] (شکل 4) همراه با آسیب روی بال[5] و آسیب روی جان[6] تعریف کرد. البته یک آسیب ترکیبی از این موارد هم باشد [1].
|
|
|
در گذشته ترمیم آسیب سازههای فولادی از جمله آسیبهای موضعی[7] تنها به روشهای صافکاری مکانیکی[8] (سرد و گرم) انجام میشد. در روش مکانیکی سرد[9] از نیروهای خارجی در دمای محیط جهت صافکاری فولاد استفاده میشود در حالی که در صافکاری مکانیکی گرم[10]، فولاد تا درجه حرارت بالایی (اغلب بیشتر از 927 درجه سانتیگراد) گرم شده و سپس به وسیله نیروهای خارجی صاف میگردد. هر دوی این روشها در برگیرنده کرنش سختیای[11] میباشند که منتج به کاهش شکلپذیری[12] (چکشخواری) و افزایش تردی[13] یا شکنندگی خواهد شد. بنابراین روش ترمیم از طریق صافکاری حرارتی[14] یک روش ترمیمی ایمن است که درجه حرارت گرمایش، به 650 درجه سانتیگراد و تنشهای بالابرنده[15]، به 50 درصد تنش تسلیم در دمای محیط محدود میشوند [2].
صافکاری حرارتی، یک فرآیند حرارتی - مکانیکی است که حرارت کنترل شدهای را در الگوهای خاص در نواحیای که فولاد دچار تغییرشکل پلاستیک[16] شده است به صورت متناوب بکار برده و چرخههای گرمایشی و سرمایشی را کنترل میکند [3]. این روش نزدیک به نیم قرن است که به دلیل پتانسیل بالای آن در رفع خمش و تغییرشکل اصلی المانهای فولادبه خصوص اعوجاجهای ناخواسته در صنایعی از جمله راهسازی، پلسازی، کشتیسازی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.
از طرفی برای ترمیم موفق اعضای تیرهای آسیب دیده با روش صافکاری حرارتی به کنترل متغیرهای خاصی از جمله موارد زیر نیاز است:
1) انتخاب الگوی گرمایشی مناسب؛
2) کنترل درجه حرارت؛
3) کنترل نیروهای بازدارنده.
ملاحضات بالا از جمله مواردیست که کمک میکند ترمیم به طور سالم و بدون عیب اجرا شود [4].
مطالعات انجام شده نشان میدهد یکی از مهمترین و در عین حال دشوارترین مراحل در ترمیم با انتقال حرارت، مرحله کنترل دما است. از آنجائیکه دمای بیش از حد ممکن است باعث آسیبدیدگی سطح شده و یا منجر به افزایش شکنندگی شود توجه به عوامل مؤثر بر درجه حرارت، اندازه و نوع روزنههای منبع حرارت، شدت شعله، سرعت حرکت شعله، ضخامت و ساختار عضو ضروری میباشد [3]. برای بررسی نقش متغیرهای فوق بر میزان صافکاری میتوان شبیهسازیهایی بر اساس مقادیر مختلف این متغیرها ترتیب داد. تحلیل انتقال حرارت بههمراه تحلیل تغییرشکل، در محیط نرمافزار ANSYS قادر به توضیح و تفسیر مشاهدات تجربی میباشد [5]. لذا از این طریق میتوان مجموعهای از دادهها را برای استخراج روابط نظری تشکیل داد. با بررسیهای بهعمل آمده تحقیقات تجربی بسیاری در خارج از کشور در زمینه تأثیر متغیرهای مذکور انجام شده که تعداد محدودی از آنها شبیهسازی عددی مربوطه را نیز لحاظ نمودند ولی در داخل کشور کار پژوهشی و تحقیقاتی قابل استنادی یافت نشد. در این تحقیق با فرض ثابت بودن ضخامت، متغیرهای شدت شعله، سرعت حرکت مشعل به عنوان
متغیرهای مؤثر بر صافکاری فرض شده است که در یک تیر فولادی تحت آسیب الگوی S و ترمیم با الگوهای گرمایشی V و نواری مورد بررسی قرار میگیرد. احتمالاً الگوی گرمایشی V، یکی از پرکابردترین الگوهای گرمایشی باشد. در این روش مطابق شکل 5، در ابتدا یک نقطه حرارت داده میشود که به عنوان رأس یک مثلث در نظر گرفته خواهد شد. همانطوریکه مشعل بهصورت رفت و برگشت (عقب و جلو) حرکت داده میشود طول پهنه جارو افزایش یافته و غالباً یک ناحیه حرارت دیده مثلثی ایجاد میکند. الگوی گرمایشی نواری که گاهی مستطیلی نیز گفته میشود مطابق شکل 6، شامل مسیرهای تکراری مشعل است که بصورت رفت و برگشت (عقب وجلو) در راستای یک سطح مستطیلی حرکت مارپیچی دارد [6].
در تحلیلهای مهندسی میتوان از آنالیز المان محدود[17] جهت شبیهسازی پاسخ سازههای فلزی در معرض آسیب و ترمیم استفاده کرد. لذا در این پژوهش از تحلیل المان محدود ترمو الاستیک پلاستیک در محیط نرمافزار اجزاء محدود ANSYS، میزان ترمیم از طریق صافکاری حرارتی اشکال نورد شده مانند یک تیر، تحت الگوی گرمایشی V و نواری جهت رفع آسیب الگوی S مورد بررسی قرار میگیرد تا به سوالاتی مبنی بر اینکه آیا روابط دوران پلاستیک[18]، فاکتور نیروی بالابرنده[19]، فاکتور تنش[20] و فاکتور شکل[21] بدست آمده در شبیهسازی با نتایج سایر محققان مطابقت دارد؟ و اینکه آیا میتوان از روشهای شبیهسازی بر اساس تحلیل اجزاء محدود FEA جهت مدلسازی آسیب خمش حول محور قوی (الگوی S) استفاده کرد؟ پاسخ داده شود.
[1]. Strong
[2]. Weak
[3]. Torsion or Twisting
[4]. Localized
[5]. Flange
[6]. Web
[7]. Localized Damages
[8]. Mechanical Straightening
[9]. Cold Mechanical Straightening
[10]. Hot Mechanical Straightening
[11]. Strain Hardening
[12]. Ductility
[13]. Brittleness
[14]. Heat Straightening
[15]. Jacking Stresses
[16]. Plastic Deformation
[17]. Finite Element Analysis (FEA)
[18]. Plastic Rotation
[19]. Jacking Load Factor
[20]. Stress Factor
[21]. Form Factor
احتمالا با این موارد هم علاقمند باشید