• حراج!
  • پایان نامه خواص مکانیکی شکل پذیری ورق­ فولادی
  • مکانیکی شکل پذیری ورق­ فولادی
  • جوشکاری شده توسط جوشکاری اصطکاکی اغتشاش
  • شکل پذیری ورق­ فولادی
  • جوشکاری
  • جوشکاری اصطکاکی اغتشاش

پایان نامه خواص مکانیکی ورق فولادی جوشکاری

890,000 ریال
بدون مالیات

بررسی خواص مکانیکی و شکل پذیری ورق­های فولادی

st14 جوشکاری شده توسط جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی

پیشرفت صنایع مختلف و نیازهای جدید و روز افزون بشر موجب شده تا محققان و صنعتگران به سمت استفاده از روشهای جدید تولید برای دستیابی هرچه سریعتر به محصولات مورد نیاز پیش روند. استفاده از جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی برای اتصال ورق­های آلومنیومی و فولادی پر کاربرد در صنایع خودرو، در میان این روشهای جدید بسیار مورد توجه قرار گرفته است. علت این امر، توانایی FSW در تولید جوش­هایی با کیفیت بالا و مزایای منحصر بفرد می­باشد.

تعداد

 

Security policy (edit with Customer reassurance module)

 

Delivery policy (edit with Customer reassurance module)

 

Return policy (edit with Customer reassurance module)

بررسی خواص مکانیکی و شکل پذیری ورق­های فولادی

st14 جوشکاری شده توسط جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی

پیشرفت صنایع مختلف و نیازهای جدید و روز افزون بشر موجب شده تا محققان و صنعتگران به سمت استفاده از روشهای جدید تولید برای دستیابی هرچه سریعتر به محصولات مورد نیاز پیش روند. استفاده از جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی برای اتصال ورق­های آلومنیومی و فولادی پر کاربرد در صنایع خودرو، در میان این روشهای جدید بسیار مورد توجه قرار گرفته است. علت این امر، توانایی FSW در تولید جوش­هایی با کیفیت بالا و مزایای منحصر بفرد می­باشد. 

جوشکاری یک روش جوش کاری حالت جامد است. درجوشکاری اصطکاکی- اغتشاشی (FSW) یک ابزار استوا­نه ­ای شکل که پینی در پیشانی آن تعبیه شده است، در ابتدای خط اتصال دو ورق مورد جوشکاری قرار می­گیرد. این ابزار استوانه­ای با سرعت چرخشی زیاد و نیروی متناسب رو به پایین در لبه دو قطعه حرکت می‌کند. لبه ‌قطعات بر اثر حرارت حاصل از اصطکاک خمیری شده و ابزار در حال چرخش، مواد خمیری را به هم زده و جلو می‌رود. به این ترتیب عمل جوشکاری بین دو قطعه انجام می­شود. امروزه جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی به عنوان یک روش برتر برای پیوند دادن سطوح منحنی، مقاطع با ضخامت‌های متفاوت و اجسامی که از مواد فلزی متفاوت تشکیل شده‌اند مطرح است. این روش جوشکاری تا­کنون جای خود را در صنایع هوایی و راه آهن باز کرده و در صنایع خودروسازی نیز به سرعت رو به گسترش است.

در این پروژه سعی بر آن است که ابتدا قابلیت جوش­کاری ورق­های فولادی st14 از ضخامت 1 تا 2 میلیمترکه در ساخت بدنه­های خوردو کاربرد فراوانی دارندبه کمک روش اصطکاکی اغتشاشی  به صورت تجربی بررسی گردد. سپس مطالعاتی روی پارامتر­های این فرآیند نوین جوشکاری صورت گیرد. در ادامه برای بررسی مهمترین پارامتر­های این فرآیند از قبیل سرعت دورانی، سرعت خطی جوشکاری و هندسه ابزار آزمایشاتی توسط روش طراحی آزمایشات  (DOE)طراحیو پارامترهای مناسب جهت حوش اصطکاکی st14 تعیین گردد. در نهایت با انجام آزمایش تنش با سمبه نیم کروی به برسی شکل پذیری ورق پرداخته و نمودار FLD مربوطه رسم شود و تست های مکانیکی چون ، تست کشش، و تست­های متالورژیکی چون، ریز سختی سنجی و متالوگرافی برای بررسی سلامت جوش­های ایجاد شده و خواص مکانیکی ورق­های تولید شده انجام شوند.

كلمات كليدي فارسي :  جوشکاری اصطکاکی - اغتشاشی، روش طراحی آزمایشات  (DOE) ، فولادst14    

كلمات كليدي انگليسي :   st14 , Optimization, Design of experiment , FSW Welding    

6- مدت زمان اجراي پايان نامه به ماه:  15    ماه                                      تاريخ شروع:  1/1/ 91 

مراحل اجراي پايان نامه

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

جمع آوری منابع و اطلاعات

*

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 آماده سازی تجهیزات و تهیه ورق های مورد نظر

 

 

*

*

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جوشکاری ورقها و نمونه گیری

 

 

 

 

*

*

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 انجام آزمایشاتجهت تعیین پارامترهای مناسب جوشکاری و انجام آزمایشات شکل پزیری

 

 

 

 

 

 

 

 

*

*

*

 

 

 

 

تحلیل نتایج آزمایشات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*

*

*

*

 

 

تهیه گزارش پایان نامه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7- روش پ‍ژوهش وتکنيکهاي اجرائي :

مراحل انجام این پروژه به شرح زیر می باشد:

ابتدا منابع علمیو فعالیت های انجام شده در این زمینه بررسی خواهند شد، سپس با آماده کردن تجهیزات و تهیه ورق های فولادی  st14 با جوشکاری اصکطاکی - اغتشاشی نمونه هاپرداخته می­شود. لازم به ذکر است که برای جوشکاری قطعات مورد آزمایش می­بایست پارامترهای این فرایند نوین به صورت رضایت بخش در نظر گرفته شود، لذا برای تعیین پارامترها­ی موثر از نتایج بررسی­های انجام گرفته و از تجارب پروژه های مرتبط با این موضوع که در دانشکده موجود می­باشند و روش­های طراحی آزمایشات و در نهایت از روش بهینه سازی کمک گرفته خواهد شد. پس از نمونه گیری آزمایشگاهی ورق­ها، برای اطمینان از استحکام کششی ابتدا تست کشش عرضی و تست خمش ریشه روی نمونه ها اجرا می شود، بعد از تست کشش عرضی نمونه­ها، نتایج بدست آمده از این آزمایش مثل نمودارهای تنش و کرنش می­بایست مورد بحث قرار گیرد. پس ازاین مرحله و اطمینان از استحکام کششی قطعات، تست های ریز سختی سنجی و متالوگرافی روی نمونه­ها انجام خواهد گرفت، در پایان شکل­پذیری بهینه­ترین ورق جوشکاری شده بررسی می­گردد.  


8- سابقه علمي وفهرست منابع :

فهرست منابع

F. Gemme, Y. Verreman, L. Dubourg, M. Jahazi ,”Numerical analysis of the dwell phase in friction stir welding and comparison with experimental data"   Materials Science and Engineering A 527 (2010) 4152–4160

 

BY T. J. Lienert, W. L. Stellwag, JR., B. B. Grimmett, and R. W. Warke

"Friction Stir Welding Studies on Mild Steel،"Supplement to the Welding Journal, January2003

 

     Hidetoshi Fujii, Ling Cui, Nobuhiro Tsuji, Masakatsu Maeda, Kazuhiro Nakata, Kiyoshi Nogi

    "Friction stir welding of carbon steels" ،Materials Science and Engineering A 429 (2006) 50–57

 

9- وسايل وتجهيزات موردنياز :   

دستگاه جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی(FSW)، تجهیزات تست کشش و دستگاه ریز سختی سنجی، دستگاه متالوگرافی، کامپیوتر

50000 قلم

مشخصات

مقطع فایل
کارشناسی ارشد
نوع فایل تحقیق پژوهشی علمی
پایان نامه پروپوزال مقاله
تعداد صفحات
130
chat نظرات (0)